THE IMPACT DAYS – BE SOCIAL! BUY SOCIAL!

In de vier grote steden van het land worden al een paar jaar in de maand november THE IMPACT DAYS georganiseerd. Dit jaar sluit onze Fairtrade gemeente zich bij dit initiatief aan. Op initiatief van Hilversum Marketing zijn de ondernemers, die zijn opgenomen in de lokale Eerlijk Winkelenroute uitgenodigd om het publiek nog eens extra te wijzen op het belang van duurzaam, sociaal en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze laten dan op 21, 22 en 23 november via verschillende acties zien, dat ze nadrukkelijk willen meewerken aan het toegroeien naar een duurzame, sociale en eerlijke wereld. Natuurlijk hoopt de organisatie wel, dat steeds meer ondernemers zich zullen laten inspireren en actief zullen aanhaken.

Het programma is in eerste opzet lokaal van aard en gericht op de inwoners van Hilversum, maar het motto is ook heel duidelijk grensoverschrijdend. Het is dan ook niet vreemd, dat juist de Wereldwinkel (steeds meer bekend als de Fairtrade Cadeauwinkel) in deze periode het accent legt op de internationale lading, die ook in het motto verklankt wordt. Samen met het campagneteam Fairtrade Hilversum en rekening houdend met de uitgangspunten van de Wereldwinkel is gekozen voor een actie met impact voor mensen ver buiten onze gemeentegrenzen. In de Wereldwinkel start een sponsoractie voor een project van de Stichting Jasiri in Kenia.

In de afgelopen weken zijn in de media berichten verschenen, dat ook in ons land meisjes die in minder bevoorrechte omstandigheden verkeren soms grote problemen ondervinden als zij de toch overal beschikbare hulpmiddelen nodig hebben tijdens de menstruatie. Dat is natuurlijk zorgwekkend en zou niet mogen voorkomen. Als we de blik wat verruimen wordt duidelijk dat het elders in de wereld misschien nog wel schrijnender is. Veel meiden in ontwikkelingslanden missen elke maand meerdere dagen school vanwege hun menstruatie. Een klein ongemak met grote gevolgen; ze raken achter op de lesstof, hebben minder goede schoolprestaties en verliezen hun ambities. Soms beslissen hun ouders zelfs dat ze maar beter kunnen gaan werken in plaats van door te leren. Ze gaan werken, trouwen en krijgen een gezin en de armoedecyclus wordt zo vaak niet doorbroken.

Stichting Jasiri wil hier iets aan doen, samen met de Karunga Women Group uit Elburgon, Nakuru, Kenia. Deze stoere dames maken duurzame setjes uitwasbaar maandverband en willen zo snel mogelijk, zoveel mogelijk meiden gratis van dat uitwasbaar maandverband voorzien. Onder de indruk van de kracht van de dames en hun vastberadenheid om zoveel mogelijk meiden hiermee te helpen maakte Jonah van de Burgt een documentaire over de vrouwen en het onderwerp ‘Menstrual Poverty’. Meiden die school missen omdat ze geen maandverband kunnen betalen.

De schaamte is groot bij de meiden die thuis zitten. Ze gaan werken om geld voor maandverband bij elkaar te sprokkelen of hebben ‘vriendjes’ die het maandverband voor ze kopen. Helaas blijkt vaak dat de meiden vroeg of laat met seks moeten betalen; HIV-infecties en ongewenste zwangerschappen liggen op de loer, zo werd duidelijk tijdens de interviews met Keniaanse meiden.

De medewerkers van de Wereldwinkel nodigen elke klant tijdens deze IMPACT DAYS uit om het bedrag van hun aankoop in de winkel met een bedrag van een (paar) euro te verhogen. Die donatie gaat dan naar het Jasiri-project. In de winkel kunnen klanten de tasjes met maandverband ook zien en kan er op een door Fairtrade Hilversum gesponsord scherm gekeken worden naar de documentaire. Ook is er volop fotomateriaal in te zien. We hoeven natuurlijk niet uit te leggen, dat zo’n actie in maar drie dagen nog onvoldoende zoden aan de dijk zet. Daarom gaat de Wereldwinkel in samenwerking met de werkgroep er mee door en worden de klanten uitgenodigd om mee te blijven doen tot in januari 2020.

Share this article:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp