Wat is fairtrade

Eerlijke Handel!

Het meest voor de hand liggende antwoord op deze vraag is simpelweg: eerlijke handel.
Dat betekent, dat fairtrade in elk geval gaat over het kopen en verkopen van producten zonder dat er sprake is van onduidelijkheden, leugens en bedrog. Toch is die uitleg echt nog te beperkt. Het begrip ‘fairtrade’ staat voor meer. Door het kopen en gebruiken van fairtrade producten investeer je in mensen in ontwikkelingslanden. Meer dan 60% van alle werkenden in ontwikkelingslanden leeft ook in 2016 op of onder de armoedegrens. Via fairtrade vergroten we de kans voor steeds meer van die in extreme armoede levende mensen op het ontvangen van een eerlijke prijs voor de producten van hun arbeid. Bovendien worden ze ook in de gelegenheid gesteld om te werken onder menswaardige omstandigheden. Dus zonder kinderarbeid en zonder extreem lange werkdagen. Maar wel met aandacht voor milieuvriendelijke productieprocessen. Kopen en gebruiken van fairtrade producten levert een bijdrage aan duurzame armoedebestrijding en schept nieuwe kansen op ontwikkeling.

Om een product fairtrade te kunnen noemen, moeten alle partijen in de handelsketen aantoonbaar maken, dat zij aan de internationale principes van fairtrade voldoen. Organisaties kunnen dat op verschillende manieren aantonen. Initiatieven die de fairtrade principes hebben verankerd in hun werkwijze zijn onder andere Fairtrade International (in Nederland bekend als Max Havelaar), WFTO, Fair for Life, Naturland en Bio-Equitable. Zij werken allemaal op hun eigen manier binnen de fairtrade principes. De producten van deze initiatieven zijn te koop via verschillende groothandels, supermarkten, fairtrade winkels en warenhuizen. Onderstaand vind je de logo´s van keurmerkorganisaties en erkenningssystemen die de fairtrade principes omarmen.

unnamed (2)     unnamed (11)     unnamed (1)     unnamed     unnamed (2)

Andere initiatieven die de fairtrade criteria omarmen zijn Fair Trade Original en Wereldwinkels. Fair Trade Original is geen keurmerk, maar een bekend merk dat fairtrade producten verkoopt. Wereldwinkels verkopen fairtrade producten en controleren of leveranciers van cadeau- en woonartikelen (zoals tassen, servies en sieraden) voldoen aan de fairtrade criteria. Alle leveranciers die erkend zijn door de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels (waaronder Fair Trade Original) werken volgens de fairtrade principes.

unnamed (5)     unnamed (4)     unnamed (3)

Duurzame handel

De Fairtrade Gemeente campagne stimuleert fairtrade in Nederland. De campagnecriteria  zijn daarom primair gericht op het vergroten van de vraag en het aanbod van fairtrade producten.

Er bestaan echter meer initiatieven die werken aan een betere wereld. Initiatieven die bijvoorbeeld gericht zijn op duurzame productie (zoals koffie, thee en cacao van Utz Certified en Rainforest Alliance certified leveranciers), op biologische productie (met het  EKO-keurmerk), op duurzame bosbouw en papierfabricage (FSC-keurmerk) en op duurzame visvangst ( MSC). Ook kledingmerken, die zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation of bij Made By behoren tot deze categorie. Deze initiatieven hebben de fairtrade principes niet (helemaal volledig) in hun standaarden opgenomen.

De Fairtrade Gemeente campagne beloont deze initiatieven dus niet als fairtrade, maar wel met het predicaat ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. De organisatie BTC Trade for Development ontwikkelde een handig rapport met een overzicht van labels en systemen (.pdf).

De Fairtrade Gemeente campagne steunt daarom de verschillende keurmerken die zich richten op de oplossing van deze wereldproblemen ook, al mogen ze niet 100% fairtrade genoemd worden.

unnamed (6)     unnamed (7)     unnamed (8)     unnamed     unnamed (9)     unnamed (10)     unnamed (1)

Andere initiatieven voor een betere wereld

Er zijn natuurlijk nog veel meer initiatieven die werken aan een betere wereld. Deze dragen alleen niet altijd een herkenbaar logo of keurmerk. Denk hierbij aan groene stroom, microkredieten zoals FairFinance en klimaatneutraal produceren. Restaurants en bedrijven kunnen hun footprint verkleinen door streekproducten te kopen en meer vegetarische gerechten aan te bieden. De Fairtrade Gemeente campagne zet zich in om bedrijven, horeca en non-profit organisaties duurzamer te laten ondernemen.